Veneen pressun rakentamista

Aloitin ennakkoluulottomasti veneen kolmiosaisen pressun teon. Kuvittelin että saan oivat kaavat vanhoista osista ja homma hoituu suitsait sukkelaan. Mutta kuinkas sitten kävikään…

Kangas valittiin pienen mallipalan avulla ja loppujen lopuksi se oli ihka oikeaa Docril pressukangasta joka on lähes peltiin verrattavaa materiaalia käsitellä ja ommella. 1) Opin, että satamapeittoon riittää myös kevyempi ja pehmeämpi materiaali, jota on varsin paljon helpompi työstää.

Entä ne kaavat sitten. Totesin kaavoittaessani, että nämä sivukappaleet eivät ole täysin toisiaan vastaavat. Sitä hiukan ihmettelin mutta veneellä käytyäni totesin että kyllä vene on kaarineen molemmin puolin samanlainen. Joten aloitin kaavoittamisen siten, että kappaleista tulisi toisiaan vastaavat. Mitä opin? 2) Opin, että kaikelle on aina jokin syy.

Tein ensin isoimman eli katto-osan, jossa on irroitettava takaikkuna.
Toiveena oli, että kappale olisi viitisen senttiä vanhaa pidempi koska vanha oli ollut hiukan nafti. Tein työtä käskettyä ja kasvatin pressun kokoa reippaasti. Kuitenkin siten, että noudatin kaarien tunnelointia vanhan pressun mukaisesti.

Kuvia vanhasta pressusta:

Ompelin vetoketjut molempiin pitkiin sivuihin. Takaikkuna oli myös vetoketjulla kiinni. Reunat viimeistelin PVC kanttinauhalla.

 

Etureuna on soikeilla kiinnikkeillä kiinni .

Tässä sovitusvaiheessa pääsin laittamaan kiinnikkeet kiinni, mutta ihmettelin kuinka pressu voi olla juuri ja juuri kiinnitettävissä pituutensa puolesta , vaikka olin todellakin lisännyt mittaa molempiin päihin reilusti.
Mitä opin? 3) vanha pressu voi kutistua sisätiloissa ollessaan todella , siis todella paljon. Ja kun se kutistuu pituussuunnassa, se todennäköisesti kutistuu myös sivusuunnassa, josta aiheutuu seuraavat sopimattomuusongelmat….

Tein sivuosat ikkunoineen parhaani mukaan vanhoja kappaleita noudattaen. Niihin kun vertaa niin tuli hyvät! Todellisuus olikin sitten jotain ihan muuta. Parhaimmillaan sivupressu jäi vajaaksi alaosastaan jopa 10 cm!
ja mitä opin? Kun katto-osa kutistuu sivusuunnassa ja kappale on kaavoitettu sen mukaan, siirtyy tämä vajaus sitten sivuosiin.
Mitä muuta opin?
4) ota kaaret irti ja mukaan vetstaallesi jos mahdollista.
5) Ota mitat niistä niiden ollessa veneessä kiinni.
6) kaavoita kokonaan uudestaan äläkä yritä saada tolkkua vanhoista kappaleista. Sitä ei niistä nimittäin saa kun ne kuivassa sisätilassa kuivuu jonkun aikaa.

Jatkamalla sivukappaleita alareunastaan, sain kiinnikkeet lyötyä kiinni.

 

 

Ihan kaunein kukkanen siitä ei tullut, mutta eipä sada enää sisään. Outo sivuttainen kireys edelleen jäi, mutta se johtuu katto-osan vajaasta leveydestä ja sen vuoksi vetoketjun hiukan hankalasta sijoittumisesta.

Sanotaanko vaikka näin, että oppirahat veneen pressun harjoittelemisesta on nyt maksettu 😁 ihan varmasti osaan seuraavan kerran väistää tietyt suunnittelun ja kaavoittamisen ongelmat 🙏🏻

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *